Saturday, April 30, 2011

Couple Islamik



Alkisah......
Cerita ni aku dengar daripada kawan aku (Hajar), yang dia dengar cerita ni sewaktu kuliah magrib yang disampaikan oleh Ustaz Azhar....
Ceritanya lebih kurang macam ni la....(mungkin aku tambah la skit2 nk bgi sedap ceritanya)

Ada seorang lelaki namanya Awang yang amat terkenal dengan sifat alim dan warak serta taat pada perintah Allah s.w.t.Sewaktu Ting.1 Awang da minat kat sorang budak pompuan ni namanya mukminah atau lbih di kenali sebagai minah la...Walaupun Awang ni minat kt minah namun Awang tk pernah meluahkannya. Awang hanya mampu pendam sahaja perasaan suka dia tu. Perasaan suka tu Awang pendam selama bertahun-tahun dan sehinggalah habis SPM. Lepas habis ja SPM Awang terus meluahkan perasaannya kepada Minah dan  Minah pun bagi respon. Akhirnya mereka berdua pun couple. Walaupun Awang dan Minah ni couple, depa bercouple secara islamik.Hmm.....macam mana la yang dikatakan couple islamik tu ya??.Awang dah  meletak syarat setiap kali mereka dua keluar bersama (senang cakap dating la), Awang akan pakai jubah n serban, manakala Minah plak akan pakai jubah n tudung labuh lengkap bepurdah dan depa jumpa di tempat yang terbuka dan ramai orang. Waktu dating plak depa hanya akan cakap tentang hal2 agama sahaja seperti  bab Fekah, Hadis dan yang sama waktu dengannya lah. Pada suatu hari, seperti biasa pasangan couple islamik ni pun kluar dating di tempat yang trbuka dan ramai orang. Sewaktu pasangan couple  islamik ni tgah dok dating tiba2 da sorang lelaki (kawan Awang) mai sapa Awang.Kwan Awang pun kata la pasai pa la Awang kahwin tk jmput dia. Awang pun cepat la bgi tau kwan dia tu sebenarnya dia n Minah tu blum kahwin lagi. Dan dengan bangganya Awang crita la kt kwan dia tu yang dia ngan Minah Couple Islamik dan bla jmpa hnya bncang hal2 agama. Kwan Awang hnya mndgar shja crita Awang yang trlalu bgga krana dia brjya couple scra islamik. Tidak lma lpas tu kawan Awang pun kta la kt Awang yang dia da 1 cta yang mnarik nk crita kt Awang.Cerita kwan Awang tu lbih kurang mcm ni la.....
  Ada seorang pemuda non muslim ni, dia suka la mkan khinzir a.k.a babi. Boleh di ktakan hari2 dia mkan khinzr klau dia tk mkan akan jadi la smething kt dia. Tidak lma slepas tu pmuda tu dpat hidayah untuk memeluk agama islam. Apabila pmuda  trsebut sdh memeluk agama islam jadi dia trpaksalah tiggalkan mkanan kegemran dia tu (khnzir la). Oleh kerana dia tahn dripda mkan mknan kgemran dia tu mkan pmuda tu pun koma (tidak sedarkan diri la). Ahli kluarga pmuda tu pun mula risau. Selepas fikir punya fikir akhirnya mreka dpat 1 jalan. Mreka pun culik seekor ank khnzir yg baru lahir kmudian mrka ajar ank khnzir trsebut mengucap 2 klimah syahdah yang msa yg di ambl untuk ajr ank khnzir tu mgucap ialah 2 tahun (lma tu).Setelah ank khnzr tu brjya mgucap, mreka pun trus mymbelih ank khnzir dn memanggangnya kmudian menghidangkan ank khnzr  trsebut kpada pmuda yang koma tu.Persoalannya di sini halalkah pmuda trsebut ubtk mkan khnzr yang kononnya dh di islamkan itu?? Comfm la tetap haramkan.
   Tujuan kawan Awang tu Ceritakan kisah pmuda non muslim yg ska mkan khnzir ialah untuk myedarkaan Awang bhawa kalau sesuatu prkra yang memang sudh di hramkan dlam agama, kita tk boleh meghlalknnya wlaupun dgan cra apa skalipun.
    Kesimpulannya, (mcm karangan la plak) couple tu ibratnya mcm khinzir yg kwn Awang tu crita la, wlau kita uat mcm mana sekalipun, klau dh pada asalnya dlm agama telah mghramknnya maka ianya tetap haram.....
       Harap sesiapa yang bca crita di atas dpat la fham dan ambil pgajaran dripada kisah ni.....
P/s: Cerita di atas tiada kna mgena dengan sesiapa, sama ada msih hidup atau yang tlah kmbli ke rahmatullah.

Friday, April 29, 2011

Sahabat-sahabatku DuLu, kIni DaN SeLaMaNyA...





Nur Atiqah Binti Zulkifli (Chipmoreku syang)

Nor Alia Binti Ahmad Mustaffa (Adik Ipar)


Nurul Fasihah Binti Md. Radhi (Peneman tidurku yang setia)

Nurul Hasanah Binti Musa ( Madu tercinta)

Nur Shahidah Binti Abd. Rani (class couple)

Wan Nur Esalina Shahirah Binti Wan Muda (Pengemar Budu yang Jelita)


SITI RAHIMAH BINTI ABD RAHIM (SI KEMBANG YANG SUKA MERAJUK)

Munirah Binti Hamzah (Dorm couple)

Nor Amirah Binti Romli ( Senoi Leader)

Nurul Ashikin Binti Yusoff (Sahabatku)

Nor Hadilah Binti Romli (Wirawati PLKN Senoi)

Siti Nor Fatimah Binti Azik (Sahabatku)

Siti Mardziah Binti Damis (Sahabatku)

Nor Adilah Binti Azizan (Sahabatku)

Rahimah Binti Hashim (Sahabatku)

Thaqifatul Afida Binti Abd Malik (Sahabatku)

Siti Ameerah Binti Shukran (Tebuanku yang jinak)
Nur Atikah Binti Ahmad ( Sahabatku)









Friday, April 15, 2011

KaD beSdAY

Terima kasih ya semua kawan-kawan yang beri kad Hari Lahir. Hasil kreatif anda smua akan aku kenang..

                                                              
                                                        
                                                      





My hobby....

Setiap orang msti da hobi msing2, aku pun mcm tu gak. Hobi aku ni ke arah seni warisan skit mcm mengkait, menganyam surat khbr uat bkul n uat smething gna manik. Tapi sejak 2 menjak ni aku dh tk smpt dh nk uat smua hobi aku tu sebab trlalu bzy ngan study, so kna la abaikan dlu wlaupun aku dh gian sgat2 nk mgkait...hm.... tahan ja la.....
Jom layan koleksi kraftganku....








                                                                            

                                                                      
                                                                               

Amacam ok ark? mgkin hasil mgkait aku ni tk brapa kmas lgi sbb msih bru lgi dlm bidg mgkait ni. Apa pun terima kasih pda Tcer Rozi tersyang yg pnuh ksabaran mgajr aku yang tangan keras ni smpai nk ptah jarum mgkait aku krjakan hingga lah aku leh mgkait beg yang nmpk la juga rupa bntuknya.

Ni plak hobi kedua aku iaitu hasilkan apa2 aja berasaskan manik...
Layan ajalah gambr ni...

                                                         
                                                         
Ni percubaan pertma aku mghasilkan beg duit syiling, dengan berpandukan apa yang Hayati (Kawan 1 dorm aku yg tere uat brg berasaskn manik) ajar di asrma (tu pun mlalui prckapan shj) aku blik try uat kt rumah.Akhirnya jdilah sebegini rupa beg duit syiling aku. Oleh sbab excted nk cuba hobi trbaru ni smpai tk smpat nk bli manik kt kedai, aku msuk dlm hutan kutip buah manik (aku tk tau nma btul pokok tu apa yg psti buahnya mcm manik cuma mncung sikit). Buah manik ni aku slalu main wktu kecil2 dlu ( Aku slalu kutip buah manik ni untuk uat rantai tuk main 'kawin olok2' ngan kwan2 wktu aku kecil dlu).Ada juga orang pggil buah ni buah tasbih sbab warna n bntuknya mcm tasbih. Buah manik ka buah tasbih ka, biarlah asalkn prcubaan aku yg prtma brjlan.Hihihi....
LEPAS NI AKU NAK CUBA BUAT APA LAGI YA???

Thursday, April 14, 2011

Tragedi Birthdayku.....



Hari lahirku yang amat aku takut sekali.....sbb taun ni besdy aku jatuh pada hari perskolhan....kalau kt umah tk pa lagi, just tggu mcj ucapan ja.....
Bukannya takut apa...takut kena buat pelik2 ja.....ya la kwan2 msti akal pnjang punya nk fkir mcm na nk uat suprse....ada yang baling telur kt birthdy girl, da yang curi barang kesyangan n bgi blik wktu hri brthday...hm... mcm2 la cra kreatif la.....
   Aku awl2 lgi dh bgi amaran dkat bdak dorm aku spya jngan uat plik2 wktu hri bsday aku... tapi apakan daya... walaupun bdak dorm aku tk uat kt aku tpi bdak dorm lain yang buat, tapi mujur la....tk teruk sgat.....cuma kena lumur dgan shower gel....habis rambut n muka aku dan smpai msuk dalam mulut aku, kra malam tu aku kenyang makan shower gen Tun la.....keja sapa semua ni??? keja Siti Fatimah Tun Zaharah.....
Pa pun tma kasih la Tun no....sebab ang org prtma yang brjaya perkena aku wktu bsdy aku....( Kenangan tu tk akan aku lupa......
N kepada smua yang bgi kad n wish my bsday tk kira la....ucap mulut ka, sms ka, ucp kt fb ka...
Terima kasih, thank you,Shukran, toche,nandre,arikatohite....


mY BiRThDaY....


Alhamdulillah.....
Bersyukurku pada Allah kerana mengizinkanku hadir ke dunia ini,
Bersyukurku pada Allah kerana memberi nikmat hidupku hingga ke usia ini,
Terima kasih mak kerana melahirkanku ke dunia ini,
Terima kasih mak kerana mendidik dan menjagaku hingga kini.

14/4/1992 my birthday....
Kalau orang lain msti gmbira apabila smbut bsdy, siap buat party untuk meraikan umur yang makin bertambah n dapat hadiah yang istimewa dri tman rapat. Tapi bagi aku, apabila tiba bsday aku..... membuatkan aku berfikir panjang......

Berfikir tentang amalanku,
Berfikir tentang ibadahku,                                  
Berfikir tentang perjalanan hidupku,

My birthday...sebenarnya menginsafkan aku, menjadikan aku berfikir lebih bijak dan matang...

Friday, April 01, 2011

Pemuda yang ikhlas..


Pada zaman dahulu, ada seorang jejaka yang sangat suka membaca dan
selalu menghabiskan masanya di perpustakaan pada waktu lapang. Dia amat suka membaca novel dan buku cerita. Pada suatu hari, dia telah terjumpa sebuah novel yang ada tertulis pada kulit novel itu nama dan alamat seorang gadis di salah satu muka suratnya. Tertulis di situ : "Catrina, ikhlas dan perlukan sahabat."

Tergerak hati jejaka untuk mengutus surat kepada si gadis misteri itu. Setelah pulang ke rumah, jejaka itu menulis surat untuk memberitahu niat ingin berkawan dengan gadis itu. Beberapa hari kemudian si jejaka mendapat balasan daripada gadis tersebut bahawa dia juga bersetuju untuk berkawan dengan si jejaka.

Hari betukar minggu dan minggu bertukar bulan. Persahabatan mula bertukar kepada perasaan sayang. Namun begitu mereka masih belum pernah bersua muka. Si jejaka ingin sekali bertemu si gadis misteri dan begitu juga dengan si gadis. Walaupun kedua-keduanya masih belum melihat rupa masing-masing, tetapi perasaan sayang tetap berbuku di hati.

Pada suatu hari, si jejaka dipanggil oleh bala tentera untuk pergi ke medan perang. Si jejaka merasa amat susah hati kerana dia bimbang sekiranya dia mungkin tidak dapat berjumpa dengan si gadis kesayangannya. Maka diutuskannya sepucuk surat berbunyi, "kalau Allah panjangkan jodoh kita, dan andai kamu masih sayang padaku, kita berjumpalah di stesen keretapi pada hari perang diumumkan tamat nanti. Aku akan memakai pakaian tenteraku dan membawa sekuntum mawar berwarna merah. Aku akan mengenali kamu sekiranya kamu juga memegang sekuntum bunga mawar merah. Setelah itu izinkanlah aku membawamu untuk makan malam dan bertemu orang tuaku."

Maka pergi lah jejaka ke medan perang dengan tenang setelah mengutuskan surat itu...

Beberapa bulan kemudian...

Pada hari pengumuman perang tamat, si jejaka pergi ke stesen keretapi yang dijanjikan sambil memegang sekuntum bunga mawar merah di tangannya. Diperhatikannya seorang demi seorang gadis yang berada di stesen keretapi itu sekiranya ada yang turut memegang bunga mawar merah sepertinya.

Tiba-tiba, si jejaka ternampak seorang gadis yang agak berisi, sedikit hitam dan berjerawat mukanya duduk di kerusi roda sambil melihat sekeliling seolah-olah mencari seseorang. Kakinya kudung dan tangannya cacat sebelah. Sebelah lagi tangannya memegang sekuntum bunga mawar berwarna merah. Si jejaka sangat terkejut melihat keadaan fizikal dan wajah gadis pujaannya selama ini amat berbeza dari imaginasinya, namun dia memberanikan diri menghampiri gadis tersebut.                  

"Catrina?"                                                                   

Gadis itu melihat ke arah si jejaka dan tersenyum ceria. Si jejaka terus menghulurkan bunga mawar kepada si gadis dan berkata, "aku amat merinduimu. Terimalah bunga ini dan pelawaanku untuk makan malam bersama kedua ibu bapaku. Orang tuaku tidak sabar-sabar lagi untuk bertemu denganmu," kata jejaka itu.

Si gadis itu tersenyum lagi dan berkata, "Aku tidak tahu apa yang terjadi. Tetapi ada seorang gadis cantik jelita memberikan bunga ini kepadaku sebentar tadi. Dia memintaku memberitahu kamu bahawa dia sedang menunggu kamu di restoran di hadapan stesen ini sekiranya kamu mempelawaku makan malam dan bertemu orang tuamu."

Har! PuTR!.....aSpUrIe s.m.k.a.k


Setelah  bertangguh beberapa kali....akhirnya berlangsung juga hari puteri yang selama ini di nanti-nantikan oleh warga aspurie s.m.k.a.k.....Anugerah Skrin dan Busana Muslimah sememangnya amat menjadi perhatian.....





Hm.....semuanya pakat meragam sakan ngan baju masing-masing....Aku pun tak ketinggalan juga meragam.Tapi nak buka satu rahsia di sini,sesungguhnya baju yang aku pakai waktu hari puteri aku kebas yang kakak aku punya, ya la aku mana la ada baju yang cantik-cantik...apa pun layan ja lah gambar-gambar aku and kawan form 6 upper yang lain meragam dengan baju masing-masing....










LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...