Saturday, April 30, 2011

Couple Islamik



Alkisah......
Cerita ni aku dengar daripada kawan aku (Hajar), yang dia dengar cerita ni sewaktu kuliah magrib yang disampaikan oleh Ustaz Azhar....
Ceritanya lebih kurang macam ni la....(mungkin aku tambah la skit2 nk bgi sedap ceritanya)

Ada seorang lelaki namanya Awang yang amat terkenal dengan sifat alim dan warak serta taat pada perintah Allah s.w.t.Sewaktu Ting.1 Awang da minat kat sorang budak pompuan ni namanya mukminah atau lbih di kenali sebagai minah la...Walaupun Awang ni minat kt minah namun Awang tk pernah meluahkannya. Awang hanya mampu pendam sahaja perasaan suka dia tu. Perasaan suka tu Awang pendam selama bertahun-tahun dan sehinggalah habis SPM. Lepas habis ja SPM Awang terus meluahkan perasaannya kepada Minah dan  Minah pun bagi respon. Akhirnya mereka berdua pun couple. Walaupun Awang dan Minah ni couple, depa bercouple secara islamik.Hmm.....macam mana la yang dikatakan couple islamik tu ya??.Awang dah  meletak syarat setiap kali mereka dua keluar bersama (senang cakap dating la), Awang akan pakai jubah n serban, manakala Minah plak akan pakai jubah n tudung labuh lengkap bepurdah dan depa jumpa di tempat yang terbuka dan ramai orang. Waktu dating plak depa hanya akan cakap tentang hal2 agama sahaja seperti  bab Fekah, Hadis dan yang sama waktu dengannya lah. Pada suatu hari, seperti biasa pasangan couple islamik ni pun kluar dating di tempat yang trbuka dan ramai orang. Sewaktu pasangan couple  islamik ni tgah dok dating tiba2 da sorang lelaki (kawan Awang) mai sapa Awang.Kwan Awang pun kata la pasai pa la Awang kahwin tk jmput dia. Awang pun cepat la bgi tau kwan dia tu sebenarnya dia n Minah tu blum kahwin lagi. Dan dengan bangganya Awang crita la kt kwan dia tu yang dia ngan Minah Couple Islamik dan bla jmpa hnya bncang hal2 agama. Kwan Awang hnya mndgar shja crita Awang yang trlalu bgga krana dia brjya couple scra islamik. Tidak lma lpas tu kawan Awang pun kta la kt Awang yang dia da 1 cta yang mnarik nk crita kt Awang.Cerita kwan Awang tu lbih kurang mcm ni la.....
  Ada seorang pemuda non muslim ni, dia suka la mkan khinzir a.k.a babi. Boleh di ktakan hari2 dia mkan khinzr klau dia tk mkan akan jadi la smething kt dia. Tidak lma slepas tu pmuda tu dpat hidayah untuk memeluk agama islam. Apabila pmuda  trsebut sdh memeluk agama islam jadi dia trpaksalah tiggalkan mkanan kegemran dia tu (khnzir la). Oleh kerana dia tahn dripda mkan mknan kgemran dia tu mkan pmuda tu pun koma (tidak sedarkan diri la). Ahli kluarga pmuda tu pun mula risau. Selepas fikir punya fikir akhirnya mreka dpat 1 jalan. Mreka pun culik seekor ank khnzir yg baru lahir kmudian mrka ajar ank khnzir trsebut mengucap 2 klimah syahdah yang msa yg di ambl untuk ajr ank khnzir tu mgucap ialah 2 tahun (lma tu).Setelah ank khnzr tu brjya mgucap, mreka pun trus mymbelih ank khnzir dn memanggangnya kmudian menghidangkan ank khnzr  trsebut kpada pmuda yang koma tu.Persoalannya di sini halalkah pmuda trsebut ubtk mkan khnzr yang kononnya dh di islamkan itu?? Comfm la tetap haramkan.
   Tujuan kawan Awang tu Ceritakan kisah pmuda non muslim yg ska mkan khnzir ialah untuk myedarkaan Awang bhawa kalau sesuatu prkra yang memang sudh di hramkan dlam agama, kita tk boleh meghlalknnya wlaupun dgan cra apa skalipun.
    Kesimpulannya, (mcm karangan la plak) couple tu ibratnya mcm khinzir yg kwn Awang tu crita la, wlau kita uat mcm mana sekalipun, klau dh pada asalnya dlm agama telah mghramknnya maka ianya tetap haram.....
       Harap sesiapa yang bca crita di atas dpat la fham dan ambil pgajaran dripada kisah ni.....
P/s: Cerita di atas tiada kna mgena dengan sesiapa, sama ada msih hidup atau yang tlah kmbli ke rahmatullah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...