Sunday, November 04, 2012

Siapa lagi Mature??

Aku ada 2 orang adik, seorang perempuan  dan seorang lelaki, tapi nak cita pasai adik perempuan aku nama dia Hidayah a.k.a Dayah. Oleh kerana beza umur aku dan adik aku Cuma setahun, so muka kami seiras nak kata kembar pun boleh. Aku ni memang dari kecil2 lagi teringin nak ada kembar, wktu aku sekolah rendah dulu aku pernah Tanya mak aku “ Mak, cek tak ada kembar ka? Kot2 la cek terpisah ngan kembar cek ka?” ( gara2 terpengaruh dengan drama indon). “ Dayah tu kembar k.na(nama panggilan) la” mak memang suka layan soalan pelik2 yang aku Tanya. “ Cek tak mau kembar ngan Dayah” Jawapan jujur. Itulah serba sedikit dialog aku dulu2.

Oleh kerana muka kami berdua ni seiras, so memang ramai la yang keliru. Kadang2 mak aku pun terkeliru juga. Cikgu2 sekolah dulu pun memang selalu tersalah panggil nama kami, sampaikan aku dah keluar dari sekolah pun cikgu2 masih panggil adik aku Diana ( kami sekolah sama dari sekolah rendah hingga sekolah menengah). Lagi bertambah mengelirukan cikgu2,  kami berdua pengawas sekolah.

Banyak sungguh la persamaan, sehinggakan result periksa kami pun sama UPSR n PMR, Cuma SPM ja tak sama, sebab adik aku dapat Anugerah Pelajar Cemerlang boleh naik stage. Aku ni naik stage tu memang la selalu tapi naik angkat pokok bunga hias stage ja la ( kira ok la tu naik juga).

Dan ke mana sahaja kami pergi mesti orang akan Tanya, mana 1  kak? Mana 1 adik? (memang soalan wajib la) dan majority semua soalan yang di tanya, akan di jawab sendiri. “ Mesti yang ni kak”  sambil tunjuk ke arah……… adik aku. Aku pun mula la perasan aku ni muda, kuang2. Mula2 ingat adik aku nampak lebih mature sebab dia pakai spek mata, but now I dah berspek mata pun orang akan cakap Dayah kakak dan aku adik. Apa la nasib.

Aku mula buat eksperimen…….

Dari segi raut wajah
Diana : muka comel (perasan)
Dayah : manis n ayu (ya ka?)
Betul ark? Aku: comel / Dayah: manis dan ayu



Dari segi pakaian
Diana : memang out bab berfesyen bedal ja apa yang boleh di pakai
Dayah : Up to date





Dari segi perangai
Diana : Kalau sekali tengok macam sombong + Kasar ( Bila dah kenal= lowyer buruk rupanya)
Dayah : friendly dan sopan


Aku sambil cekak pinggang : " Budak ni memang cari nahas dengan aku"
                           Dayah adik aku  : " Habis la ko budak"


Hish….aku ni kutuk diri sendiri ke? Hm….memang ini lah realitinya. (Pengakuan berani mati). Kesimpulannya di sini, adik aku lebih mature dari aku…( AKU? Tak kan nak duduk diam ja?)

So, aku pun tak tahu la nak kata apa dah…..Sapa yang kenal aku dan Dayah mesti faham, yang tak kenal tu buat2 faham ja la…malas plak nk explain banyak2… lagi banyak aku explain lagi banyak tembelang aku pecah….hua3





No comments:

Post a Comment