Sunday, June 30, 2013

Jom Buat Bunga Ros Kertas




Dah lama aku nak buat bunga kertas,tapi tak berkesempatan. Selalu juga tengok toturial buat bunga kertas at You tube, tapi tak pernah cuba sendiri. Waktu cuti sem macam ni la ada masa terluang so jangan biarkan masa terbuang jom buat bunga ros kertas yang senang lagi lenang, yang mudah lagi indah.

Bismillahirahmanirahim…
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang…

Bahan-bahan:

-Kertas (apa2 jenis kertas)
-Gunting
- Tali, benang dan sewaktu dengannya.
-Pen

Cara-caranya:

1.Potong kertas bentuk 4 segi, saiz ikut suka lagi besar saiz kertas lagi besar bunga.
 i guna kertas recycle je..

2. Susun kertas yang dipotong secara melintang dan selang seli. (rujuk gambar)


3.Tandakan titik tengah di atas kertas yang di susun dan tebuk lubang tersebut.

4. Masukkan tali dan ikat.
5. Mulakan membentuk kelopak bunga (*tak perlu ada seni sangat just royok2 je).


6. Kertas paling bawah lipat buat batang bunga.

7. Nak lebih cantik... warnakan kelopak bunga, daun dan batangnya.


BUNGA ROS CARAKU…
 tali kuning bahagian bawah batang bunga tu getah yea bukan ekor cicak or benda2 lain (cari tali tak ada getah je yang ada depan mata, manfaatkan je lah)



Selamat mencuba..
USAHA TANGGA KEJAYAAN..

2 comments:

  1. Eh, jadi dah.. Simplenya.. Hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi3.... ok la... untuk tangan yang tak berapa nak kreatif ni... ;)
      Buat banyak2 leh letak dalam pasu...he3

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...